22 d’oct. 2009

"Som a la tardor"

El blog Equip d'Interculturalitat Normalització i Acollida va ser dissenyat amb l'objectiu principal d'ajudar als alumnes nouvinguts de primària en el seu aprenentatge.
Alumnes i mestres treballen conjuntament en aules d'acollida, on utilitzen mètodes com per exemple les TIC.
Ja que aquest
blog està enfocat a les illes de Balears, també es fa esment d'una mica d'història de l'arribada del Català a les illes i de la gent que el parla actualment.
A part de treballar l'aprenentatge del català, els mestres primer treballen la seva integració amb la societat, i sobretot, dins de l'escola.
Aquest blog pretén fomentar l'ús tant oral com escrit del català amb els novinguts i potenciar l'ajuda i l'aprenentatge tant entre els alumnes, com dels alumnes cap al mestre, i del mestre cap als alumnes.
Finalment,també es fa referència a un article titulat
"Som a la tardor", on el projecte Espurna, proposa treballar la tardor amb aquests alumnes, com per exemple, fent panellets.
Aquesta activitat fa que els nens puguin treballar altres aspectes, com el treball manual, i per altra banda la cultura i tradició catalana, mostrant així els aliments amb què es prepararan els panellets i la manera en com es faran.
Com a opinió sobre aquest blog i les notícies que hi conté, penso que està molt ben enfocat cap a millores amb els nens nouvinguts i que amb l'ajuda de la gent que va posant comentaris amb noves propostes o amb crítiques constructives, poc a poc van confeccionant noves propostes per a les aules d'acollida.
També penso que activitats com aquesta de la tardor, són força beneficionses pels alumnes immigrants perquè poden començar a empapar-se de la nostra cultura i la llengua i alhora es poden divertir fent l'activitat.

18 d’oct. 2009

Aula d'acollida







Està clar que cada vegada hi ha més mobilitat geogràfica de gent que va d'un costat a l'altre buscant una millor vida. El nostre país no és una excepció i, ja fa uns quants anys, que es dóna un fenòmen bastant important d'immigració d'altres cultures. A Catalunya també s' observa, des de fa un temps, un elevat nombre de gent de cultures diferents. Molts d'ells coneixen la llengua i d'altres no, però ens trobem en una terra de bilingüisme en la que, no solament es troben en un entorn nou amb una cultura diferent, sinó que també amb la necessitat d'aprendre un idioma. Això ha provocat que a les escoles catalanes sigui necessària una integració de la manera més ràpida possible i intentar que això no repercuteixi a la resta de la classe. Per això s'ha ideat un sistema en el qual s'integra l'anomenada "aula d'acollida".

Un exemple d'aula d'acollida la trobem a Aula d'acollida del Ceip Mas Masó. Salt(Gironès) on podem trobar un exemple d'organització i activitat.

Aquesta aula està força ben organitzada i té com a objectiu principal l'adquisició del llenguatge. Podem trobar: CONVERSA• ESCRIPTURA• BIBLIOTECA• EL TEMPS• JOCS DE TAULA• INFORMÀTICA• GRAFISME i MOTRICITAT FINA• JOC SIMBÒLIC.

Estan molt bé totes les àrees que es treballen, però trobo que també és important fer una prova inicial on hauríem de tenir una idea de quin nivell té cada nen i així poder fer una feina més personalitzada.

L'alumne, des de la seva arribada al centre escolar, ha de repartir el seu temps entre l'aula ordinària i l'aula d'acollida.
Podem trobar molta informació i activitats a aquest
blog
: Mis primeras semanas en el aula de enlace

És un tema d'actualitat que estem vivint a les nostres escoles i com a educadors hem de tenir recursos.

Seguirem investigant....